Openingsuren scholen

Net las ik een artikel “Defend Your Research: The Early Bird Really Does Get the Worm” in de Harvard Business review over ochtend- en avondmensen.
Wat mij in het oog springt is dat de meerderheid van de studenten blijken avondmensen te zijn en dus hun prestaties pieken later op de dag. Echter de schooldag start ’s morgens.
In deze tijd waar de gebruiker en zijn ervaring/interactie steeds centraler wordt geplaatst in het aanbieden van een dienst kan men de vraag stellen of deze grote maatschappelijke service die wordt aangeboden, school, hiermee geen rekening dient te houden?

Moet de student in het schoolsysteem inpassen met als gevolg dat we de meerderheid van hen dwingen in een dal periode van hun lichamelijke en cognitieve prestaties te presteren of moeten we opzoek naar een schoolsysteem waar het bioritme zijn plaats heeft?

Inspirerend hierbij is een youtube fragment dat in gaat op het ontwikkelen van een school opgebouwd rond de behoefte van de student, zie hier.

“Some food for thought”

* http://hbr.org/2010/07/defend-your-research-the-early-bird-really-does-get-the-worm/ar/1

Leave a comment